Sommige mensen vragen zich af waarom hun Big
Mac niet zo groot en mooi van kleur is zoals die in de commercials. Anderen
proberen hun Knorr wereldgerecht net zo mooi te maken als die in de commercial.
Negen van de tien keer mislukt dit. Dat is opzich best logisch want voor de
gerechten en de setting van de commercial wordt altijd een foodstylist ingezet.
Maar wat is een foodstylist precies?
Een foodstylist zorgt ervoor dat een eetbaar
product er zo goed mogelijk op staat. Dit klinkt simpeler dan het in werkelijkheid
is. Als foodstylist moet je goed rekening houden met wat je klant wilt
communiceren. Wat moet het eten voorstellen? Welke doelgroep moet het gerecht
aantrekkelijk vinden etc. Meestal gaat een foodstylist zelf opzoek naar mooie
gerechten voor een foto. Dus de big mac in de reclame is niet gemaakt van
hetzelfde kleffe broodje die je in je Maccie krijgt. Als de gerechten bij
elkaar gesprokkeld zijn, wordt het vervolgens ge-make-up’t. Je moet het eten
eigenlijk als een model zien. Die moeten ook zonder maar een puistje in beeld
komen. Daarnaast is een foodstylist ook
verantwoordelijk voor de aankleding van de set. Zo bekijkt ze welke borden,
bestek en inrichting bij het gerecht past. Eigenlijk wordt de hele setting om
het gerecht heen gebouwd. Alles om het gerecht zo aantrekkelijk mogelijk te
maken. Vervolgens moet er ook nog nagedacht worden over de licht en het
camerastandpunt.
Er komt dus heel veel kijken bij het maken van
een foto op de voorkant van een Knorr pakje. Mooi he, hoe je vaker voor de gek
gehouden wordt dan je denkt. Ik hou van deze foodcommunication.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten